joi, 14 mai 2009

EuroVision vs. RomanianVision

Sa fii tu insuti nu este greu, este chiar banal de simplu, dar lucururile se complica atunci cand, fiind tu insuti, rezultatele nu sunt optime si imediate. Este mai simplu sa renunti la tine si sa te reinventezi pentru altii atunci cand fericirea ta depinde de cat de sus ajungi in ochii acelor "altii" si de toate avantejele ce decurg din noua pozitie de top.
Fara sa pun foarte mare pret pe Eurovision ca si concurs in sine, nu am putut sa nu remarc ca Republica Moldova a mai dat o palma Romaniei la capitole precum "valoare", "traditie", "muzica", "atitudine", "integritate", "constiinta de sine", "curaj" etc. Si fara sa mai pun la socoteala discrepanta dintre cele doua prestatii in ceea ce priveste valoarea muzicala, ritmul, textul ("the Balkan girls, they like to party like nobody" fata de "dans de foc al iubirii joc e hora din Moldova"), dansul (o hora pe ritmuri manelistice fata de pasi de hora impecabil executati), discrepanta care m-a izbit a fost cea de atitudine intre doua reprezentatii artistice care sunt expresia aceleiasi limbi si a aceluiasi neam. Acelasi steag apare in dreptul ambelor concurente. Discrepanta dintre felul in care Elena Gheorghe s-a fatait pe ritmuri balcanice dar in stil european, pentru a capata cat mai multe voturi date pe considerente politice, imbinand perfect ingredientele necesare pe care le vrea publicul, si felul in care Nelly Ciobanu a urcat pe scena unei tari pe care poate o uraste doar pentru a fi ea insasi, pentru a canta ceva ce o reprezinta pe ea si pe tara ei. Doua romance au aratat, pe rand, cum e sa placi Europei si cum e sa fii tu si sa te bucuri de ce esti.
Fara sa simt efectiv cum e sa iti fie batuti prietenii in plina strada, fara sa stiu cum e sa nu poti sa te exprimi liber, fara sa stiu cum e sa iti trebuiasca viza ca sa intri in propria ta tara, fara sa stiu cum este sa fii prostit in fata fara sa poti schimba cu nimic lucrurile, fara sa stiu cum este sa astepti un semn de solidaritate din partea acestei Europe in fata careia incercam sa placem, am inceput sa am un sentiment ciudat pe care nu l-am mai avut inainte. Pentru prima oara (ca urmare a evenimentelor din Republica Moldova care se reflecta si in melodia aleasa pentru Eurovision) am un sentiment de placere ca fac parte dintr-un neam de oameni care au curajul sa se duca pe scena tarii care le face rau si sa vorbeasca limba lor, sa cante cantecul lor, sa danseze dansul lor si sa tina capul sus pentru ca sunt ceea ce sunt si sa spuna "Multumesc" si nu "Spasiba". Dupa o viata intreaga in care nu mi-am gasit niciodata locul in Romania, pentru prima oara incep sa ma gandesc ca poate fac parte dintr-un neam care are decenta, curaj, integritate, tarie de caracter sau pur si simplu caracter. Si parca incep sa ma simt mai bine ca sunt eu. Cand am auzit asta seara "Hora din Moldova", cantata de Nelly Ciobanu, am simtit ca fac parte dintr-o tara de care nu mi-e rusine si mi-am dorit ca toate voturile care s-ar cumula pentru Elena sa se directioneze cumva catre Nelly, pentru ca asa ar fi corect. Dupa aia mi-am dat seama ca este corect asa cum este. Nelly a transmis deja ca Republica Moldova este Romania si deja a castigat.

http://www.youtube.com/watch?v=63W9hB8G1WU

6 comentarii:

  1. alo alo!!

    te intreb si eu: da Hora, de unde provine?? de unde ati scos,o voi ku "Hora moldoveneasca" -e Hora romaneasca!!!. Stii kum e? critici Romania folosindu,te de ea si de valorile ei, in cazul acesta de "Hora". si inka ceva!! Nelyy are o voce foate frumoasa si stiu ka este considere, dar Elena nu si,a permis sa faca dintr,o melodie tradiotionala un remix. Rusine!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. ***considerata una din cele mai bune cantarete din Republica Moldova***

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna,
    Sunt un roman basarabean si studiez in Bucuresti.
    Iti multumesc pentru cuvintele scrise si ma bucur ca exista asemenea romani in Tara.
    Cu respect,
    Tudor

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga Momo,

    in primul rand iti multumesc ca te-ai deranjat sa iti exprimi parerea. Ti-o respect chiar daca este foarte diferita de a mea.
    Ideea pe care eu am vrut sa o subliniez si care eu am crezut ca este destul de usor de inteles este ca Republica Moldova, desi considerata de multi (si, evident, de tine) ca nefiind parte din Romania, este totusi tara noastra. Ceea ce s-a intamplat la Eurovision, a fost pentru mine un alt exemplu ca romanii de acolo sunt mandri de valorile ROMANIEI si demonstreaza acest lucru cu fiecare ocazie pe care o au. Eu nu critic Romania, critic acele persoane din Romania care se bat cu pumnul in piept ca sunt romani si habar nu au ce inseamna acest lucru. Mie personal mi-a fost rusine ca reprezentanta Romaniei a cantat melodie care nu reprezinta absoult nimic - sunt niste versuri penibile fara nicio esenta puse pe ritm de manea la care se adauga imbracamintea sumara a fetelor ca ingrediente "de succes". In contrast cu ea, a fost melodia lui Nelly, cantata si dansata romaneste cu o atitudine demna si fara sa se preteze la nimic penibil. Din pacate sau din fericire, m-am simtit mandar sa stiu ca ea este romanca si am preferat sa ma asociez cu ea cand m-am gandit la Romania.
    Si fara sa vreau sa te jignesc, ci doar ca mentiune, daca tii la valorile Romaniei, poate vei incerca sa scrii "cu" in loc de "ku", "inca" in loc de "inka" si tot asa. Asta pentru ca scrii romaneste, nu? Sau poate ca vrei sa faci parte din categoria melodiei Elenei si sa fii "cool" dar s uiti de unde ai plecat.
    Iti multumesc oricum pentru parere si nu imi este rusine.

    RăspundețiȘtergere
  5. 1. nu am spus ca Moldova nu face parte din Romania,,,nu stiu de unde a reiesit asta, in fine
    2. ai dreptate legat de scrisul cu "c" in loc de "k"

    numa bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. pune si tu caracterizarea facuta tie, ca fiind din Minulescu,, :P

    RăspundețiȘtergere